Priče

Maestro i violina ponovo u zagrljaju, kradljivci 'sviraju klavir'

25-01-2020 17:10

Violinu koja je ukradena početkom novembra policija vratila Feliksu Lajko. Odred mladih policajaca dobio i posebnu zahvalnicu umetnika i poznatog luteira Markusa Barbarose iz Beča – vlasnika violine.

RTV Panon

Ponovo će maestro Lajko Feliks izvoditi svoje  gudačke bravure na svom omiljenom instrumentu, na violini koja mu je na dan Svih svetih ukradena ispred groblja u Bačkom Petrovom selu. Lopovi su pohapšeni pred Božić, a violina je kao predmet krivičnog dela i dokazno sredstvo u krivičnom postupku neko vreme odležala u depou novosadske policije i konačno je predata Lajku Feliksu, muzičaru i kompozitoru koji je na  toj violini izveo seriju koncerata.

Violinu je lajku Feliksu predao Nikola Avramović  koji predvodi odseka za suzbijanje opšteg kriminaliteta u PU Novi Sad. Imamo veliko zadovoljstvo što smo pronašli i violinu i što su trojica osumnjičenih za krađu uhapšeni, rekao je Avramović i zahvalio kolegama iz PU Novi Sad i Sremska Mitrovica, a posebno operativcima iz Grupe za suzbijanje imovinskih delikata na upornom i istrajnom radu jer je slučaj bio specifičan. Direktne i posredne informacije u vezi sa poterom za lopovima navode da je izgleda nestrpljene kradljivaca i njihova spremnost da što pre dođu do novca  napravila pukotinu kroz koju im je potera „stala na rep“.

Feliks je kazao je da nije verovao da violina može biti pronađena jer su ga i drugi u to uveravali. Ipak, kada je violina pronađena, kolege muzičari su mu govorili da nikada nisu čuli za takav slučaj i da nikada nisu videli da je policija toliko predano radila svoj posao tražeči jedan instrument. Lajko je zahvaljujući policiji na jedinstvenom slučaju pronalaženja skupocenog i umetnički veoma vrednog instrumenta policajcima uručio i ličnu zahvalnicu koju je potpisao i Janos Markus Barbarosa, vlasnik violine inače jedan od retkih lutiera – restauratora tradicionalnih žičanih i gudačkih instrumenata  čiji je atelje u Beču.

U krivičnom postupku koji je započet pred Osnovnim sudom u Bečeju jer su osumničeni N. P. i P.J.iz Stare Pazove i N.S. iz Temerina violinu ukrali u Bačkom Petrovom Selu, prema krivičnoj proceduri navodi se da instrument vredi  pola miliona evra ali Feliks nije govorio o ceni, za njega je važna umetnička vrednost alatke pomoću koje se izražava i kao muzičar i kao kompozitor.

Violina potiče iz radionice u kremoni — venecijanske škole poznatog graditelja Domenika Montanjana, a Lajko Feliks je vrlo vezan za svoj instrument. U jednom od intervjua je kazao „Moja muzika se zasniva na bogatstvu zvuka mog instrumenta“ i objasnio da ne svira takozvanu `new-style` muziku govoreći o specifičnom scenskom nastupu i svom načinu improvizacije.

Upravo zbog specifične interpretacije i spontanosti na sceni Lajko Feliks je u medijima često dobijao atribut „đavolji violinist“, isto onako kako je i Nikolo Paganini nazivan, upravo u vreme kada je Felikosova violina napravljena u Veneciji 1800. godine. Bilo je to nekako u vreme kada je Paganini postao punoletan i već se afirmisao kao virtuoz koji i komponovao onako kako jedino on sam mogao note da pretvori u muziku pa je zapamćen i kao rodonačelnik „đavolske“ interpretacije.

Feliks je već stekao status čarobnjaka violinske interpretacije i uprkos velikom maleru koji ga je krađom violin zadesio,  maestro ponovo u rukama ima svoj omiljeni instrument pa i oba gudala koje su lopovi pažljivo pokupili ne dirajući ništa drugo prilikom krađe. Od dana kada je na Dan Svih svetih maestro ostao bez violine bilo je kao u pesmi koju je na tekst novinara Svete Vukovića otpevao Dragan Stojnić — i moglo bi se reći, ali i ovde uz malo improvizacije, od tada „sve je zalud, drhte ruke, maestro joj ne može čuti zvuke, uzalud večna ljubav od davnina, nisu zajedno maestro i violina“.

Krađa nije bilo samo krivično delo, to je mnogo više — lopovi su učinili greh jer ni crno tržište skupih instrumenata ne može da sakrije tragove tako vrednoj violini  koja je od svog vlasnika ipak bila odvojena samo nekoliko nedelja i opet kao da se samo čekao taj trenutak jer kao u istoj onoj pesmi: „Ruke veštog čarobnjaka duge kose, bledog lica jedine bi život dale toj starici tužnih žica“ – i violinski čarobnjak sa Palića je na kratko, skoro na uvo, zasvirao pred policajcima kada je dobio u ruke svoju alatku.

Konačno, i novosadski policajci su svojim motorolama priredili mali koncert za trojicu lopova koji su ostali bez violine, ostali su i bez bez para, manjkaće im i slobode neko vreme jer iz Bečeja gde su saslušani idu u novosadski Okružni zatvor i „sviraće klavir“ čekajući finale svih krivično-pravnih varijacija na temu violina koju su oduzeli umetniku Lajku Feliksu. Sada, kao što je za lopove važno koliko će dobiti „vaspitnih gudalom po prstima“ za  Feliksovu publiku je tek izazov da sačeka izlazak maestra na scenu sa starom violinom a ta slika opet može biti kao u onom stihu, osetiće se  „večna ljubav od davnina — maestro i violina“.

Da podsetimo, nije ovo prva violina visoke klase koju je ovdašnja policija pronašla kod lopova jer pre pet godina ministar policije Nebojša Stefanović je lično francuskoj ambasadorki predao violinu koja je pronađena kod lopova u Kragujevcu, a koju je međunarodno „lopovsko bratstvo“ odnelo iz zbirke francuskog kolekcionara.Tada je policija saopštila da je pronađena i slika Kloda Monea i vraćena u Francusku, a isto tako pet godina pre toga u predgrađu Beograda pronađena je slika Pola Sezana „Dečak u crvenom prsluku“, procenjena na 100 miliona evra kao i slike Edgara Degaa, Vinsenta van Goga, pa je francuska violina bila gotovo sitnica u odnosu na cenu pronađenih slika.

I u ovom slučaju Feliksova ukradena violina može biti samo „muzička pratnja“ uz druga krivična dela jer osumnjičeni za krađu violine prema prvim informacija imaju porodične veze sa familijom koja je samo tri dana pre krađe violine otela dečaka u Staroj Pazovi kada je policija efikasnom akcijom pohapsila  otmičare.

 

Foto: RTV Panon